Keskusteluissa ilmiöpohjaisesta opetuksesta ja digitaalisten työkalujen käytöstä kouluissa nostavat kriitikot usein esille näihin liittyviä väärinkäsityksiä, kuten että oppilaat jätetään oman onnensa nojaan “löytääkseen tietonsa itse Googlesta” tai ettei oppiaineen hallinta enää ole tärkeää. Kriitikot uskovat, että digitalisaatiossa on kyse siitä, ettei enää itse tarvitse osata mitään, vaan ainoastaan tietää mistä tiedon löytää. Nämä väittämät tulivat viimeksi esille Obs Debatt -keskusteluohjelmassa, jossa kriitikot nostivat muun muassa esille juuri nämä väärinkäsitykset.

On erittäin harmillista, että nämä väärinymmärrykset saavat lisää vettä myllyynsä johtuen median vääristyneestä raportoinnista tekniikan käytöstä kouluissa. Linda Mannila tiivisti tämän hyvin blogikirjoituksessaan, jossa hän kommentoi viimeksi julkaistua artikkelia koskien vielä julkaisematonta tutkimusta siitä, miten digitalisaatio suorastaan heikentää oppimista.(https://lindamannila.com/en/2018/11/20/den-korta-kommentaren-som-blev-till-en-novell/).

Haluamme tietää, mitä media haluaa saavuttaa tämän tyyppisellä klikkikalastelulla, jossa artikkelin otsikossa mainitaan “tieteellinen tutkimus”? Ovatko myös tiedotusvälineet ymmärtäneet väärin mitä opetuksen digitalisaatio tarkoittaa?

Pedagogeina ja digitaalisen opetusmateriaali Ma.fi:n kehittäjinä haluamme poistaa väärät käsitykset siitä, mitä digitalisaatio opetuksessa merkitsee. Keskusteluissa tekniikan käytöstä kouluissa aiheutetaan usein perusteetonta vastustusta yhteiskunnassa ja vaikutetaan täysin unohtavan kaikki positiiviset näkökulmat, joita tekniikka tuo mukanaan.

Ihmisten on luotettava siihen, että Suomen korkeasti koulutetut, pätevät ja omistautuneet opettajat pystyvät hallitsemaan muutoksen, jonka digitalisaatio tuo mukanaan. Ihmisten on luotettava siihen, että Suomen opettajat, jotka vuosien saatossa ovat olleet tärkeä osa maailman parhaimman koulutusjärjestelmän luonnissa, onnistuvat implementoimaan digitalisoitumisen kouluissa siten, että se edistää oppilaiden oppimista ja tarjoaa oikeat olosuhteet heidän digitaaliselle tulevaisuudelleen.

Kutsumme tiedotusvälineet, kriitikot ja muut kiinnostuneet tutustumaan Williamin oppitunteihin Karjaan ruotsinkieliselle yläasteelle (Karis svenska högstadium) ja seuraamaan, miten Ma.fi -digitaalista opetusmateriaalia käytetään opetuksessa ja miten digitalisaatio on luonnollinen osa oppituntia.

Tervetuloa!

 

Sebastian Laxell & William Barman

Lue lisää oppilaskeskeisestä opetuksesta sekä tekniikan käytöstä koulussa sivulta www.barman.fi

Ma.fi on digitaalinen matematiikan opetusmateriaali vuosikursseille 7-9.

Väärinymmärretty digitalisaatio

One thought on “Väärinymmärretty digitalisaatio

  • November 27, 2018 at 19:37
    Permalink

    Minusta yksi virhe on siinä, että digitalisaatio ja “ilmiöoppiminen” niputetaan yhteen. Minusta tuntuu, että ilmiöoppiminen on aikalailla “lapsenkengissä”, nykyään haiskahtaa muoti-ilmiöltä, jolle löytyy paljon variaatioita, mukaan lukien perinteinen opetustapa (sopivasti muunnellen toki digitaalisuudella täydennettynä), ja vaikkapa tämän päivän hesarissa käsitelty “flippaaminen”., jne…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *